کاروانی از اتومبیل های بودن راننده ولوو در اولین تست عمومی شان در مسیرهای واقعی، سفری ۲۰۰ کیلومتری را در بزرگراه های اسپانیا به اتمام رساندند. این تست به گونه ای بود که همه این ماشین ها به صورت بیسیم به یکدیگر وصل بودند و حرکات اتومبیل راهنما را تقلید می کردند که راننده حرفه ای آن را هدایت می کرد. ولوو عقیده دارد که آینده صنعت اتومبیل در دست چنین ماشین هایی است و بازار بسیار بزرگی در انتظار آنها است.
اگر به خاطر داشته باشید، گوگل هم چند سالی است بر روی این پروژه کار می کند و به تازگی حتی مجوز تردد آن در یکی از ایالت های آمریکا را هم گرفته است. به نظر می رسد که این تلاش ها، از رانندگی آسوده و بی زحمت در آینده ای نه چندان دور خبر می دهند. ولوو می گوید: «با این تکنولوژی، راننده ها می توانند به کار با لپ تاپ شان بپردازند، کتاب بخوانند، یا اینکه به صندلی تکیه داده و از نهارشان لذت ببرند». برنامه آزمایشی ولوو در خیابان های واقعی، در حقیقت بخشی از پروژه تحقیقاتی اتحادیه اروپا تحت نام Sartre یا Safe Road Trains for the Environment بوده است.
لیندا والسترویم مدیر پروژه Sartre در کارخانه اتومبیل سازی ولوو می گوید: «رانندگی در میان دیگر مسافران جاده با چنین اتومبیل هایی واقعا هیجان انگیز است. ما ۲۰۰ کیلومتر را در یک روز پیمودیم و نتایج تست کاملا خوب بود. ما هم اکنون آماده گام های بعدی هستیم».
این ماشین های ویژه ولوو به ابزارهای خاصی همچون دوربین ها، رادار و سنسورهای لیزری مجهز هستند که به ماشین اجازه می دهد که اتومبیل راهنما و دیگر اتومبیل های موجود در جاده را مانیتور کرده و با استفاده از سیستم کنترل خودکار خود، حرکات رهبر گروه را تقلید کرده و در خصوص شیوه حرکت خود تصمیم بگیرد. با این کار ماشین های گروه، دقیقا همزمان و همانند ماشین رهبر به اطراف حرکت کرده، ترمز کرده یا سرعت می گیرند. در تست انجام شده، اتومبیل های ولوو با سرعت ۸۵ کیلومتر در ساعت و با فاصله شش متری از یکدیگر حرکت می کردند.
خانم والسترویم می گوید: «مردم فکر می کنند که اتومبیل های بدون راننده متعلق به داستان ها و فیلم های علمی- تخیلی هستند. اما حقیقت این است که ما تکنولوژی لازم را دم دست مان داریم. تمام سعی ما بر این است که تا حد ممکن در سیستم اتومبیل های امروزی تغییری ندهیم. هر عملکردی باید بدون هیچ تغییر زیربنایی در جاده ها و یا افزودن تجهیزات گرانقیمت ویژه به ماشین ها انجام گیرد. شاید بتوان گفت جدا از بخش نرم افزاری توسعه یافته برای این خودروها، تنها تفاوت مهم و قیمتی آنها با ماشین های موجود در بازار، سیستم ارتباط بیسیمی آنها با یکدیگر است».
خودروسازان از سال 2014 موظف می شوند بر روی خودروهایی که در بازار اروپا عرضه می کنند نرم افزار ویژه ای را نصب کنند که در صورت بروز حوادث رانندگی به طور خودکار با مراکز اورژانس تماس می گیرد.
کمیسیون اروپا این ضوابط جدید را برای خودروسازان در نظر گرفته است.
چراغ هاي راهنمايي در سال 1868 پيش از اختراع اتومبيل و در زماني که ترافيک شامل چهارپايان، واگنها، کالسکهها و عابران پياده ميشد، طراحي و در لندن نصب شد.
اين چراغ از دو فانوس گازي قرمز به معناي توقف و سبز به معناي احتياط و توسط مهندس راهآهني به نام "J P Knight " ساخته شده بود.
البته يک سال بعد در ژانويه 1969 اين چراغ راهنمايي گازي منفجر شد و مأمور پليسي را که مشغول روشن کردن آن بود، به شدت مجروح کرد.
اما اولين چراغ راهنمايي نسل جديد که به چراغهاي راهنمايي امروزي شبيهتر است، بعد از اختراع اتومبيل و در شهر ديتوريت و به همت يک مأمور پليس راهنمايي و رانندگي ساخته شد.
او اين چراغ را با الهام از چراغ کنترل خط ريل راه آهن که از گذشته به چراغهاي برقي خودکار مجهز شده بودند، طراحي کرد، اين چراغ با سه فانوس، قرمز، نارنجي و سبز از چراغهاي کنترل خطوط ريلي ساخته شد و در يک تقاطع در ديترويت نصب شد.
در اغلب جاده های ترانزیتی معمولاً کامیون های زیادی وجود دارد که برای سایر اتوموبیل ها و وسایل نقلیه که در جاده هستند، بصورت مستقیم با غیر مستقیم، خطری بالقوه محسوب می شوند.
اما این ایده جالب تا حد زیادی می تواند جلوی خطرات را بگیرد.البته این طرح مفهومی هنوز به مرحله اجرا در نیامده؛ با نصب یک دوربین در جلوی کامیون، ویدئو پروجکشنی که پشت آن نصب شده، تصویر نمای جلوی خودروی سنگین را برای راننده ی پشتی قابل رویت می کند. بدین ترتیب راننده با حصول اطمینان از وضعیت جاده می تواند با خیال راحت تری به رانندگی بپردازد یا سبقت بگیرد.
فکر می کنم ایده ی خوبی باشد و بتواند کمک بزرگی به رانندگان در جاده های پر رفت و آمد بکند. جاده های پیچ در پیچ و مملو از کامیون شمال کشور را با چنین کامیون هایی تصور کنید. البته به شرطی که راننده کامیون به جای تصویر مقابل مسیر با پروجکشن فیلم سینمایی بخش نکند! در این صورت احتمالا آمار کشته شده های جاده ها چندین برابر می شود.
منبع : http://khodro.wordpress.com
تغییر شکل لاستیکها و تولید تایرهای پهن تر و باریک تر باتوجه به شرایط متغیر جاده ها با مشکلاتی همراه بوده و تا کنون راه حل مناسبی نبوده است .
در حال حاضر دانشمندان سعی دارند تایرهایی را تولید کنند که شکل و فرم خود را با توجه به شرایط جاده تغییر داده و پهنا و ارتفاع خود را با نوع مسیر تطبیق دهند.
امکان تغییر فرم تایر به مناسبترین حالت ممکن مزایای زیادی مثل کاهش زمان سفر و افزایش راندمان سوخت خواهد داشت.
کشاورزان اغلب مجبور هستند از مسیرهای ناهموار عبور کنند و این نوع تایرها مشکل آنان را حل خواهد کرد همچنین این تایرها در مسیرهای مرطوب و پوشیده از آب – گل و لای- شن وماسه و چاله نیز بسیار کارآمد هستند.
این تایرها می توانند خود را با ارتفاع و پهنای متفاوت تنظیم کرده و مورد استفاده قرار گیرند.
این تایرها با نام Pumplon شناخته می شوند زیرا حداکثر تغییر فرمی که می دهند در دوحالت متفاوت شبیه کدو تنبل Pumpkin و یا شبیه هندوانه Melonخواهند شد.
ایده اولیه تولید این تایرها از طرف دانشمندی از برزیل بوده که با توجه به مشکلات وسایل حمل و نقل عمومی و کشاورزان در جاده های نامناسب برزیل مطرح شده است.
طرز کار این تایرها به محور فولادی آن مربوط می شود که می تواند در شرایط متفاوت در یک مکانیسم چرخشی پنوماتیک یا هیدرولیک ، منبسط و یا منقبض شود.
محور فولادی این تایرها می تواند رینگها را طوری تطبیق دهد که باعث تغییر فرم تایرها و پهن و یا باریک شدن آنها گردد.
در حالت مرطوب باریک ترین حالت تایرها ایده آل بوده زیرا فشار تماسی را افزایش می دهد و برای جاده های پر از گل و لای حالت پهن مناسبتر است .
تغییر حالت این تایرها می تواند از طرف راننده نیز کنترل و تعیین گردد.
این تایرها می تواند تا 30 درصد مصرف گاز را کاهش دهد .
گروه تحقیقیاتی این پروژه ، مواد تشکیل دهنده تایرها را نیز بررسی کرده و مواد ترموپلاستیک را بدلیل آسانی تولید / سبکی و ارزان بودن آنها پیشنهاد کرده اند که با لاستیک ولکانیزه پوشیده می شود تا انعطاف بیشتری در تغییر فرم داشته باشد.
تکنولوژی جدید ارتباط خودرو با خودرو Car to car communicationو خودرو با زیرساخت / سازمان Car to infrastructure Communication
تكنولوژي نوين ارتباط خودرو با خودرو با هدف ارتقاء سطح ايمني با ايجاد يك شبكه ارتباطب با استفاده از زير ساختهاي موجود ميباشد. اين امر با ارسال پيام هشدار از يك خودرو به خودروهای نزدیک و از آن خودروها به زیرساخت های اطراف امكان پذير ميگردد. این سیستم با شبکه بيسيم (wireless) محلی و تکنولوژی رادیویی کار می کند و امکان ارسال هشدار سریع برای جلوگیری از تصادفات را فراهم می سازد.
• در قوانین و فرهنگ ترافیک تصادف برابر است با برخورد حداقل یک وسیله نقلیه با وسایل نقلیه دیگر .بعبارتی دیگر در فرهنگ نوین ترافیک همه اجزاء دخیل در امر ترافیک میتوانند عاملی یا عامل تصادف باشد .
• در قوانین موجود وبرای راحتی درک مفاهیم مرتبط ، تصادف را اینگونه معرفی میکنند :هر گاه حداقل یک وسیله نقلیه موتوری با یک وسیله نقلیه دیگر برخورد کند تصادف رخ داده است اما این تصادف بنا بر شدت وضعف به سه گروه اصلی تقسیم میشود :
اين كشتي باربري سال گذشته با حمل سكوي نفتي 60 هزار تني Thunder Horse از كره جنوبي تا خليج مكزيك، ركورد جديدي را به نام خود ثبت كرد و قرار است در ادامه ركوردشكني هاي خود يك ناو عظيم هواپيمابر را از اسپانيا تا استراليا حمل كند.
ایسنا: براي حمل يك سكوي عظيم نفتي يا انتقال زيردرياييهاي بزرگ، كشتي باربري با قابليت حمل 75 هزار تن بار مورد نياز است!
كشتي Blue Marlin بزرگترين كشتي باربري در نوع خود محسوبميشود كه قادر به حمل كشتي، زيردريايي و حتي سكوهاي عظيم نفتي است.
كشتيباربري Blue Marlin در سال 1999 ميلادي به بهره برداري رسيد. طول كشتي 217متر و ارتفاع بدنه 42 متر است؛ طول عرشه نيز به اندازه دو زمين فوتبال استو حداكثر سرعت كشتي با بهره مندي از يك موتور ديزلي با قدرت 17 هزار اسببخار در حدود 13 گره دريايي است.
اينكشتي باربري سال گذشته با حمل سكوي نفتي 60 هزار تني Thunder Horse ازكره جنوبي تا خليج مكزيك، ركورد جديدي را به نام خود ثبت كرد و قرار است درادامه ركورد شكني هاي خود يك ناو عظيم هواپيمابر را از اسپانيا تااستراليا حمل كند.
اگرچه كشتي باربري Blue Marlin در حال حاضربزرگترين نمونه در نوع خود محسوب مي شود، اما محققان كره اي نمونه مشابهيرا در دست ساخت دارند و آن كشتي باربري Dockwise Vanguard با هزينه اي بالغبر 373 ميليون دلار است كه تا پايان سال جاري ميلادي آماده ميشود و قادراست تا 110 هزار تن بار را حمل كند.
حمل سكوي نفتي يك ميليارد دلاري توسط كشتي باربري Blue Marlin
این حس گرها در طول مسیر نصب می شوند تا نواقصی را که در قطعات و آلات متحرک ایجاد می شوند مشخص کرده، بتوانند اطلاعات مربوط به این نواقص را منتقل کنند تا در صورت نیاز قطارها متوقف شوند و گروه نگهداری تعمیرات مورد نیاز را انجام بدهد. از جمله این نواقص که حس گرها آن را تشخیص می دهند می توان به چرخ ها و بالشتک های بیش از حد داغ شده بالشتک های معیوب و یا چسبیده به سطوح چرخ ها، چرخ های معیوب، چرخ های شکسته، چرخ های مسطح، چرخ های خارج شده از خط، Excessive Trucks Hunting، تجهیزات و اتصالات واگن ها، بارهای قائم و جانبی که بیشتر از حد گاباری بارگیری شده اند، اشاره کرد. ترکیب کردن برچسب خوان های AEI با حس گرها آمار دقیقی از خودروهای دارای نقص ارایه می دهد. در حال حاضر معمولاً اطلاعات دریافتی از حس گرها از طریق بی سیم مبادله می شوند. وقتی که شبکه ارتباطی پیوسته اطلاعات بطور کامل نصب و راه اندازی شوند، این اطلاعات از رابط های جانبی درون حس گرها به خدمه قطار مراکز کنترل و تاسیسات نگهداری ارسال می شوند.
سیستمهای حمل و نقل هوشمند (ITS ) مجموعه ای از به کارگیری فناوریهای روز مانند دوربین دیجیتال ، سیستمهای موقعیت یاب ماهواره ای (GPS ) و الگوریتم های هوشمند مورد استفاده در رایانه ها می باشد که امروزه جایگزین سیستمهای سنتی و دستی گذشته شده است و راهکاری برای بهبود وضعیت ترافیک ، افزایش ایمنی ، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی هواست.
سیستم PTC شامل سلسله دستورات، کنترل ها، ارتباطات و شبکه های اطلاعاتی جامعی هستند که برای کنترل حرکت قطارها با ایمنی، امنیت، دقت و کارایی بالا بکار می روند. این سیستم ها با کاهش چشمگیری در برخورد بین قطارها، باعث کاهش حوادث مربوط به کارکنان راه آهن و خسارت به تجهیزات آنها و کاهش تصادفات ناشی از سرعت زیاد می شود. از این رو ایمنی حمل و نقل ریلی افزایش می یابد.
شرکت اتومبیل سازی فورد به تولید داشبورد و نمایشگری جدید اقدام کرده است که به واسطه آن رانندگی برای فرد به مسابقه ای تبدیل شده که هرچه میزان صرفه جویی در سوخت افزایش یابد امتیاز راننده افزایش خواهد یافت. شرکت اتومبیل سازی فورد که به تازگی با مشکلات مالی فراوانی مواجه شده است در راستای افزایش محبوبیت خود و گسترش استفاده از انرژی پاک و بهینه سازی مصرف سوخت شیوه ای جدید را در تولید داشبورد اتومبیل ها ارائه کرده است.
این داشبورد جدید که با مشارکت و همکاری شرکتی به نام Smart Design طراحی و تولید شده است، رانندگان را در استفاده مناسب از سوخت و اقتصادی بودن ترغیب می کند. با استفاده از تحقیقات گسترده بر روی بهینه سازی مصرف سوخت، این داشبورد رانندگی را به مسابقه ای تبدیل خواهد کرد که مصرف بهینه از سوخت امتیاز مثبت آن خواهد بود. در این میان نمایشگر موجود بر روی داشبورد تمامی اطلاعات مورد نیاز در این مسابقه را بدون ایجاد حواسپرتی در هنگام رانندگی به فرد ارائه خواهد کرد.
این به آن معنی است که با تکیه بیشتر بر روی علائم گرافیکی تا بر روی اعداد، اطلاعات مورد نیاز به راننده منتقل می شود. برای مثال میزان کلی بهره وری سوخت به شکل درخت تاک نمایش داده شده است که هرچه میزان سوخت صرفه جویی شده افزایش یابد، برگهای بیشتری بر روی شاخه های این درخت خواهد رویید. این عامل می تواند رانندگان بی توجه به مصرف سوخت را متوجه درخت خشکیده و بی برگ نمایش داده شده بر روی نمایشگر کرده و آنها را در کاهش مصرف سوخت ترغیب کند.
بر اساس گزارش نیوساینتیست، شرکت فورد بر این باور است که با استفاده از این شیوه و همچنین شیوه های کامل تر و پیشرفته تر می توان افراد متفاوتی را به صرفه جویی در مصرف سوخت ترغیب کرد
سیستم های کنترل کامل قطار (Positive Train Control -PTC)
سیستم PTC شامل سلسله دستورات، کنترل ها، ارتباطات و شبکه های اطلاعاتی جامعی هستند که برای کنترل حرکت قطارها با ایمنی، امنیت، دقت و کارایی بالا بکار می روند. این سیستم ها با کاهش چشمگیری در برخورد بین قطارها، باعث کاهش حوادث مربوط به کارکنان راه آهن و خسارت به تجهیزات آنها و کاهش تصادفات ناشی از سرعت زیاد می شود. از این رو ایمنی حمل و نقل ریلی افزایش می یابد.
سیستم PTC شامل شبکه های ارتباطی دیجیتال، سیستم های تعیین مکان دقیق، کامپیوترهای on-board با نقشه های دیجیتالی در لوکوموتیوها، نمایشگرهای اتاق راننده، رابط های کنترل ترمز روی لوکوموتیو و تجهیزات دیگر می باشد.
يكي از مشكلاتي كه پس از تصادفات رانندگي بوجود ميآيد كمك به مصدومين و انتقال سريع آنها به مراكز درماني است
روابط عمومي آتش نشاني تهران هموطنان را به رعايت موارد ايمني در سفر و فراگيري روش کمک رساني به مصدومين جادهاي فرا ميخواند. علي اکبر بقالان کارشناس ارشد بررسيهاي آتش نشاني در اين باره ميگويد: در زمان وقوع تصادف وظيفه شرعي و انساني حكم ميكند كه به نجات مصدومين بشتابيم، بنابراين در زماني كه امدادگران در محل تصادفات حضور ندارند لازم است مردم به ياري مجروحين حوادثشتافته و آنان را به نزديكترين مركز درماني انتقال دهند.
آدرس وب سايت پروژه تدوين الگوهاي حمل و نقل شهري اروپا
كه آمارها و شاخصها را به صورت آنلاين مي توان در اينجا هم ديد:
پايگاه اطلاعاتي انستيتوي حمل و نقل تگزاس يكي از معتبرترين مراكز تحقيقاتي حمل و نقل و ترافيك آمريكاست كه در اين آدرس فهرست انتشارات و تحقيقات اين مركز در حوزه درون شهري را مي توان مشاهده كرد:
كه آرشيو گزارشهاي كامل جابجائي درون شهري كل آمريكا از سال 1999 تا 2004 را مي توان در اينجا مشاهده كرد:
و همين آمار براي سال 2005 را هم اينجا مي توان ديد:
سال 2006 اين گزارش توليد نشده و اعلام شد كه گزارش از سال 2007 مجددا انتشار خواهد يافت.
شوراي هماهنگي حمل و نقل همگاني كشور
در جلسه كارگروه مشكلات برون شهري شوراي هماهنگي حمل و نقل همگاني كشور موارد زير در ارتباط با سوال " مشکلات اصلی حمل و نقل برون شهری مسافری ما کدامند؟" مطرح و جمعبندي شد:
پاسخ سوال را صرفاً از دیدگاه "مردم" می دهیم.
مردم کاری ندارند به اینکه ما چند کیلومتر راه آهن یا چه تعدادی فرودگاه داریم، آیا راه آهن ما خصوصی است یا دولتی، آیا طرح جامع حمل و نقل کشوری داریم یا نه، ساختار ما گسترده است یا محدود و ده ها سوال دیگر.
گرچه پاسخ به سوالات فوق خيلي مهم بوده و تا حدي نشاندهنده ریشه اصلی مشکلات در بخش مسافری برون شهری مي باشد، اما این پاسخ برای مدیران و حاکمیت و عرضه کننده خدمات حمل و نقل اهمیت دارند، نه برای مردم. مردم صرفا با خدماتي كه در اين بخش مي گيرند ؛ كار دارند. نوع و كيفيت و قيمت خدمت و مسائلي از اين قبيل براي مردم مهم است. خواه توسط بخش خصوصي ارائه گردد يا دولتي ؛ توسط سازماني گسترده ارائه گردد يا شركتي كوچك و ...... . براي مردم ؛ "خروجي خدمات" مهم است و لاغير .
قرن 15: طرح هاي اوليه خودرو توسط «فرانسيسكو د. جرجيو مارتيني» و «داوينچي» ترسيم شد.
1680: طرح خودرو با حركت در اثر رانش نيروي بخار (شبيه جت) توسط «آيزاك نيوتن»
1698: طرح اولين موتور بخار توسط «توماس ساوري»
1711: تكميل موتور بخار «توماس ساوري» توسط «توماس نيو كومن» 1769
- ثبت اولين موتور بخار عملي و كارآمد توسط «جيمز وات»
- طراحي اولين خودرو جهان كه موتورش از نوع موتور بخار بود توسط «نيكلاس ژوزف كوگنات»
گروهی از محققان آمریکایی روش جدیدی را ارائه کرده اند که سلولز را با دیگر مواد ارگانیکی تجدیدپذیر زیستی مستقیما به هیدروژن تبدیل می کند و می تواند ظرف 10 سال آینده انرژی پاک را دراختیار خودروها قرار دهد.
محققان دانشگاه ایالت پن که نتایج تحقیقات خود را در مجله "شرح مباحثات آکادمی ملی علوم آمریکا" منتشر کرده اند، متد جدیدی را برای تهیه هیدروژن ارزان و در حجم بالا ارائه کرده اند که می تواند انرژی مورد نیاز خودروها را تا 10 آینده عرضه کند.
بروس لوگان، سرپرست این تیم تحقیقاتی در این خصوص اظهار داشت: "توجه دنیای انرژی درحال حاضر متوجه اتانول است اما این سوخت می تواند با استفاده از این روش تا 10 سال آینده بسیار ارزان و اقتصادی در دسترس قرار گیرد."
این دانشمندان روش جدیدی را پیشنهاد کرده اند که سلولز و دیگر مواد ارگانیکی تجدیدپذیر زیستی را مستقیما به هیدروژن تبدیل می کند.
این محققان در این روش جدید بعضی از باکتریها را با اسید استیک وارد یک پیل الکتریکی میکروبی کردند. اسید استیک می تواند به عنوان پیش ماده تولید شده در توقف گلوکز و سلولز بکار می رود.
در این پیل، قطب آند از گرافیت خرد شده و کاتد از زغال با کاتالیزور پلاتین ساخته شده است. در پایان در داخل این پیل یک غشا برای تبادل یونی گذاشته شده است.
باکتری های داخل این پیل، اسید استیک را مصرف می کنند و الکترون و پروتون را با شدت جریانی در حدود 3/0 ولت آزاد می کنند. وقتی به این شدت جریان توسط یک منبع خارجی 2/0 ولت دیگر هم افزوده شد، حباب های گاز هیدروژن شروع به خارج شدن از مایع می کنند.
این فرایند می تواند 288 درصد از هیدروژن مورد نیاز برای انرژی خودروها را تامین کند.
در شهرهاي مدرن جهان سيستم هاي پيشرفته و مختلفي از حمل و نقل به كار گرفته مي شود و هدف ما معرفي اين سيستم هاي جديد است. عدم وجود فضاي كافي براي زندگي راحت و آسوده، شهروندان شهرهاي مدرن و پيشرفته را با مشكلات زيادي روبه رو كرده است. مردم زندگي در فضاي باز و هواي نسبتاً پاك حومه شهر و شهرك ها را به زندگي در برج ها و ساختمان هاي بلند تر ترجيح مي دهند. اين شيوه زندگي در اكثر شهرهاي بزرگ جهان ديده مي شود و افرادي كه در حومه شهر زندگي مي كنند، هر روز جهت كار روزانه به مركز شهر آمده و با انجام كار روزانه مجدداً به محل سكونت خود بازمي گردند اين افراد را اصطلاحاً Commute مي نامند.در دنياي امروز سيستم هاي حمل و نقل سنتي ديگر جذابيتي براي مردم ندارند و نمي توان از آنها به عنوان جايگزين مناسب خودروهاي شخصي نام برد. به همين دليل طراحان صنعت حمل ونقل سعي كرده اند سيستمي را به وجود بياورند كه همچون خودروهاي شخصي راحت و انعطاف پذير بوده و از ظرفيت بالايي برخوردار باشد ضمن اينكه مشكل آلايندگي و زيست محيطي نداشته باشد. از اين رو سيستم دوگانه يي را با نام RUF طراحي و اجرا كرده اند.
اینکه چه بلایی باید سر لاشه خودروهای کهنه آورد، یکی از مشکلات تمام کشورهای دنیا است. مجسمهساز و طراح، کریستوفر فنل جواب جالبی برای بخشی از این مشکل پیدا کرده: ساخت ایستگاه اتوبوس از اتوبوسهای کهنه. وظیفه فرعی این ایستگاهها که از بخشهایی از اتوبوسهای سالهای ۶۲، ۷۲ و ۷۷ و صندلیهای همان اتوبوسها ساخته شدهاند، جلب توجه عموم است به اهمیت حفاظت از محیط زیست از طریق بازیافت و تولید کمتر زباله.